Káva v ohrožení. Jak naše šálky ovlivňují změny klimatu?

První říjnový den je Mezinárodním dnem kávy. O to, aby bylo v dalších letech ještě co oslavovat, se snaží pěstitelé kávy i její zpracovatelé. George Clooney, který je dlouhodobě spojený se značkou Nespresso, na tento problém upozorňuje v nové kampani. Drží v ní v ruce šálek, který je ale nezvykle prázdný. „Hrozba změny klimatu je skutečná a pěstitelé kávy stojí v přední linii. Jde ale o víc než jenom 
o kávu. Změna klimatu není něco, co by mohla vyřešit jediná společnost nebo jeden průmyslový obor. Potřebujeme naléhavé a odvážné kroky v globálním měřítku. Jde o hodně.“ Snaží se upozornit na to, že změny klimatu aktuálně ohrožují až 60 % druhů divoké kávy, zvlášť kvalitní arabiku, která je na výkyvy počasí velmi náchylná. Kromě toho se 50 % půdy, která se k pěstování kávy používá, se může do roku 2050 stát neúrodnou.

Všichni, kteří rádi pijí kávu, by si měli uvědomit, že stabilní dodávky kvalitní kávy nejsou samozřejmost a pokud se nezačne jednat, budou časem stejně jako ten Clooneyho prázdné i jejich šálky. Čím dál více výrobců kávy, včetně největších společností jako je právě Nespresso nebo také Tchibo, se proto snaží najít řešení této alarmující situace a aktivně se do něj zapojit. Aby pěstitelé i výrobci kávy odvrátili nejhorší, spolupracují s organizací Rainforest Alliance a snaží se přejít na udržitelný regenerativní způsob pěstování kávy.

Skoro čtvrtina všech světových emisí má totiž původ v zemědělství, lesnictví a dalších způsobech využívání půdy. Obnovit v přírodě narušenou rovnováhu je ale stále ještě možné. Řešení se nazývá regenerativní zemědělství, které vrací půdě živiny, odmítá používat pesticidy a chemická hnojiva a pomáhá vrátit přírodě její původní bohatství. Půda je úrodnější, kvalita kávy lepší a výnosy farmářů vyšší.

Sympatické jsou ale i snahy výrobců mimo regiony, kde se káva pěstuje. K dopravě kávy využívají lodní a železniční dopravu, z použité kávové sedliny ve Švýcarsku vyrábějí obnovitelnou energii, své prodejny vybavují úsporným osvětlením a nábytkem vyrobeným z kávové sedliny. Sympatický je také závazek společnosti Nespresso, která chce do konce roku 2022 zajistit, že každý šálek jejich kávy bude uhlíkově neutrální a certifikovaný podle Carbon Trust.

Zdroj: Nespresso.com, Kavologie.cz, Tchibo.cz

Předplaťsi & Ušetři

Elle cover
REKLAMA